top of page
telenet_smiley_rgb_web (1).png

Mattia De Pauw, Mediawijs over de samenwerking in de Digitale Duik

Mattia De Pauw is expert digitale inclusie bij Mediawijs, het Vlaamse Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid in Vlaanderen. Mediawijs werkt rond thema's als nieuws en informatie, online risico's, media maken, cultuureducatie en digitale inclusie. Het doel? Burgers bewust, creatief en kritisch met technologie leren omgaan via tools, inspiratiedagen, studiedagen enzovoort.





 

"Het is niet voor iedereen evident om mee te zijn."

Mattia's interesse in digitale inclusie begon jaren geleden. Toen zag hij als buurtwerker in Antwerpen hoeveel mensen moeite hadden met basis digitale vaardigheden terwijl de dienstverlening steeds meer begon te digitaliseren. Hij gaf eenvoudige computerworkshops, leerde mensen bewuster en kritisch om te gaan met digitale zaken en hij hielp mensen die het nodig hadden aan gratis internet. "Ik vind het belangrijk dat niemand digitaal wordt uitgesloten."

 

"Het is sterk dat Telenet daarop inzet met Essential Internet."

"Vanuit Mediawijs informeren we organisaties en lokale besturen over het aanbod rond digitale inclusie. En alles begint bij die toegang. Heel wat mensen hebben geen toegang tot internet. Of het is te duur. Met Essential Internet biedt Telenet betaalbaar internet voor mensen met een laag inkomen. En dat is belangrijk om werk te vinden, Nederlands te oefenen, een opleiding te volgen en de basisadministratie in orde te brengen. Mediawijs speelt een rol in het verspreiden en het bekendmaken van dat aanbod en werkt samen met Telenet om feedback vanuit lokale besturen en organisaties te verwerken."

 

De Digitale Duik: laagdrempelig met een hoog we-gaan-het-samen-uitzoeken-gevoel  

Mediawijs was partner van de Digitale Duik, een initiatief van Telenet en de VRT om digitale inclusie onder de aandacht te brengen. In de Digitale Duik-container op pleinen in verschillende steden vonden mensen van april tot juni een antwoord op hun digitale vragen. Er waren ook veelbezochte infosessies rond topics als digitale balans en welzijn. Door de samenwerking met de VRT was er veel media-aandacht voor het thema in tal van programma's. "De Digitale Duik was zo'n succes omdat het mensen persoonlijk aansprak over digitale inclusie," zegt Mattia. "Een thema waarvan je merkt dat er toch nog angst of schaamte over is."

 

44% van de mensen heeft moeite met het oplossen van digitale problemen

En 29% vindt geen hulp in hun omgeving. Dat zijn recente cijfers van de Digimeter 2023. Mattia benadrukt het belang van initiatieven zoals de Digitale Duik om digitale inclusie onder de aandacht te brengen. Mediawijs streeft ernaar om, in lijn met onze eerder (hierboven) beschreven missie, deze cijfers te verbeteren. Dit doen we onder ander via educatieve samenwerkingen met organisaties zoals Telenet. "Het is belangrijk dat iedereen toegang heeft tot digitale middelen en vaardigheden ontwikkelt om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij."

 

Links

Bekijk de Digitale Duik-sessies <linkto: sessiesvrt.be/vrtmax/artikels/2024/03/12/digitale-duik>









Comments


bottom of page