top of page
telenet_smiley_rgb_web (1).png

Deze lokale organisaties helpen kwetsbare personen aan betaalbaar internet


De kloof tussen arm en rijk gaapt ook in de digitale wereld. Kwetsbare personen vinden vaak moeilijker hun weg online en hebben slechts beperkt toegang tot computers en internet. In een poging die kloof te verkleinen, wil Telenet het internet toegankelijk maken voor iedereen. Ze doen dat in samenwerking met meer dan 500 lokale organisaties. Onder hen: Tuur en Christel. Zij zetten mee hun schouders onder dit programma.

We zien armoede vaak als een ver-van-ons-bed-show. Toch is het voor één op de acht Belgen een bikkelharde realiteit. Voor hen startte Telenet het Essential Internet-project. Hiermee bieden ze betaalbaar internet aan aan wie het het hardst nodig heeft. 550 lokale organisaties die armoede helpen bestrijden zetten er mee hun schouders onder. Zij bieden Essential Internet-oplossingen aan aan de personen die ze kunnen gebruiken. Maar waarom is dat zo belangrijk?


Christel Crol (LIGO Antwerpen): “Onze cursisten kunnen Whatsappen, maar niet mailen of bankieren”


“Ons voornaamste doel is onze cursisten zelfredzaam maken in de maatschappij. Dat doen we in de breedste zin van het woord.” Aan het woord is Christel Crol - lesgever en mediacoach bij LIGO Antwerpen. “Als Centrum voor Basiseducatie bieden wij kortgeschoolde volwassenen diverse lessen en cursussen aan. Dat gaat van Nederlands voor Niet-Nederlandstaligen tot maatschappelijke vakken en ICT.”

Dat laatste vak vindt Christel erg belangrijk. Wie niet met een computer of het internet aan de slag kan, hinkt immers al snel achterop. “Onze cursisten kunnen vaak wel Whatsappen en Instragrammen, maar niet mailen, online bankieren of digitaal hun administratie verzorgen. Bij de nieuwkomers is de taal die op de overheidsplatformen gebruikt wordt nog een extra drempel. Ze zijn erg bang om fouten te maken bij het invullen van online formulieren. Daarom vermijden ze die.”

Naast digitale geletterdheid ontbreekt het vele cursisten ook aan de nodige tools. Een smartphone met 4G hebben de meesten wel, maar een laptop en wifi-verbinding niet. Daarom slaan LIGO Antwerpen en Telenet Essential Internet de handen in elkaar om de cursisten aan betaalbaar internet te helpen. “Vooral alleenstaanden en ouderen gaan op dat voorstel in. Voor hen volstaan deze formules ruimschoots.” De cursisten die Essential Internet hebben, zijn alvast enthousiast. “We merken dat ze hun medeleerlingen aansporen het ook te nemen. Zo gaat hun digitale geletterdheid er beetje bij beetje op vooruit.”


Tuur Frencken (Digipunten, Sint-Niklaas): “Solliciteren, een woning zoeken, een premie aanvragen: alles is moeilijker zonder internettoegang”


“Sinds corona is de digitalisering van tal van diensten in een stroomversnelling geraakt, maar jammer genoeg is nog niet iedereen mee.” Tuur Frencken werkt voor het lokale bestuur van Sint-Niklaas en ziet er vanop de eerste rij hoe de digitalisering de kloof tussen arm en rijk verder uitdiept. “Onze mensen moesten plots een Covid Safe Ticket downloaden en videobellen met het OCMW. Velen konden dat echter niet waardoor we moeilijker op een veilige manier contact konden houden.”

Als antwoord hierop openden Tuur en zijn collega’s de Digipunten: fysieke plekken waar de inwoners van de stad terecht kunnen met al hun digitale vragen en problemen. “Zonder die digitale geletterdheid ben je zwaar benadeeld in onze maatschappij. Je kan geen jobbonus of verbouwpremie aanvragen en ook een job of een nieuwe woning zoeken is moeilijker. Mensen met een budgetmeter hebben soms problemen met hun elektriciteit als ze hem niet digitaal kunnen opladen.”

Toen het aanbod van Telenet Essential Internet op hun pad kwam, kozen Tuur en zijn team dan ook vrij snel om hierop in te gaan. “Ik vond dat een heel toegankelijk aanbod. Telenet wilde iets terugdoen voor de mensen die het nodig hadden en vertrouwde de lokale partners om die service tot bij hen te brengen. We moeten ook geen lastige procedures doorlopen om onze mensen Essential Internet te geven. Als wij mensen in nood zien, kunnen we hen meteen helpen. Telenet vertrouwt op ons oordeel en dat is heel fijn.”

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page